måndag 6 april 2009

Mellanmål & Doktorn

Här kommer ett recept på ett väldigt bra mellanmål som jag hittade i boken "Matlust för barn 0-6 år".

Müslimuffins

3 dl basmüsli
3 dl vetemjöl
1 ½ dl socker
½ msk vanlijsocker
2 tsk bakpulver
½ msk kardemumma
2 ½ dl naturell yoghurt
3/4 dl flytande margarin
3 ägg

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna. Om du använder en müsli med russin eller annan torkad frukt kan du minska lite på sockermängden. Tillsätt yoghurt, margarin och ägg och rör till en jämn smet. Klicka ut i muffinformar/smord muffinspanna/form. Det blir 12-15 stycken. Grädda i mitten av ugnen i 20-30 minuter, tills muffisen fått fin färg. Vänta inte för länge med att ta ut dem, då blir de torra.

Mjölkfritt: Byt ut yoghurten mot havremjölk. Använd mjölkfritt margarin.
Äggfritt: Uteslut äggen och tillsätt en extra tesked bakpulver och ½ dl extra yoghurt/havremjölk.
Glutenfritt: Använd glutenfri mjölmix och glutenfri müsli.

Jag hade bara ett ägg hemma igår så jag gjorde den äggfria varianten av recepten och de blev jättegoda ändå. Pixie var med och hjälpte till. Hon var jätteduktig! Plus att hon gillade dom! En muffin och en jos sen står hon sig ett tag.

Jag ska till Doktorn imorgon för mina utslag. Hoppas det är något som går att bota med vanlig salva. Jag HATAR verkligen att gå till Doktorn. Men det är tur att det sitter på utsidan. Det är värre när det gör ont där inuti. Men det är iallafall inte det roligaste jag vet.

Inga kommentarer: