tisdag 12 januari 2010

Baka, baka, baka liten kaka....

Passade på att baka tekakor igår med P och blev hur goda som helst. Jag har haft problem innan med att baka bröd med jäst för jag får inte bort jästsmaken men det fanns inte ett spår av det i dom här kakorna. Sen bakade vi en Ofödelsedagstårta också. Synd bara att det blev så sent.
Och att M kom över. Det är inte hans fel men det hade nog gått lättare om han hade väntat tills idag istället. P somnade inte förren halv tio igår kväll och vaknade halv sex. Lite kontrast från att slockna av utmattning innan sju och sovit fram till halv nio på morgonen.
Men det är väl det underbara med dagis och vardagen. Plus att jag tror att hon fick sova middagslur på dagis också. Det gör hon inte längre hemma. Jag vill ta bort middagsluren på dagis också men jag vet inte. Hon kanske behöver den? Eller, äsch, vi får se hur det går i några dagar och så.
En sak som har stört mig lite i sinnet att under den här ledigheten och speciellt sista veckan är det inte någon, inte en enda som ens har kommit på tanken att erbjuda sig att ta hand om P en stund så jag kunnat plugga. Inte ens M.
Fattar väl jag med att folk vill vara lediga och inte behöva ta hand om ett barn och jag har ju inte sagt någonting heller. Men vad fan. Hennes pappa borde väl om någon ha förstått ändå. Men nu är det som det är och det är ingenting jag kan göra någonting åt.

M tyckte det hade blivit en dyr månad. Han krökade mer under dom här jul- och nyårsveckorna än vad jag har gjort på två år. Ibland vill jag bara slå honom. Hårt. Och skrika så han får tinnitus i en dag. Det skulle inte gör situationen bättre men jag kanske skulle må bättre.
Nu ska jag sluta sitta här svälla över i bitterhet utan lägga upp receptet på tekakorna istället. Hittade förövrigt receptet här: http://www.receptcentralen.se/brod-och-bak/tekakor/

Tekakor 20st

50 g jäst
5 dl fingervarm (37 grader) mjölk
3 msk honung
1 tsk salt
1 äggula
13-14 dl vetemjöl special
200 g smör

Lös upp jästen i den fingervarma mjölken.
Tillsätt honungen, salt, äggula, 13 dl av mjölet och klicka i smöret. Arbeta kraftigt i 5 minuter. Låt jäsa i 45 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
Dela degen i 20 lika stora delar och forma dessa till bullar.
Låt jäsa i 5 minuter.
Kavla ut till runda kakor och nagga med en gaffel.
Placera ut tekakorna på en plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa i 30-40 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Spreja in vatten i ugnen och ställ in bullarna.
Grädda mitt i ugnen i 8 minuter.


Massor av mackor


Ofödelsedagstårtan blev en Bajstårta med Kiss.
(Italiensk chokladsalami och äppeljos)

Inga kommentarer: