fredag 9 januari 2009

Fladder i kroppen.

Det är något rastlöst som kryper i min kropp.
Även nu när man har avverkat ännu en dag i sitt eget lilla träsk.
Jag vettifan vad det är.
Men jag känner också att jag är så oerhört trött.
Nu när man slappnar av känns det som två tusen kilo läggs på båda axlar och ögonlock.
Skit i det nu!
Jag måste bara dela med mig av det här underbara receptet på en rätt som bara smälter i munnen.
Iallafall på mig!

Ouorn med Dillsås

1-1½ påse Quornbitar
2 dl vatten
2 ½ msk grönsaksbuljong eller 1 grönsaksbuljongstärning
2 dl creme fraiche
1 msk maizena
½ dl finklippt dill
nymalen svartpeppar, salt
ev lite nypressad citronjuice

1. Vispa ihop kallt vatten, buljong eller tärning, creme frachie och maizena i en kastrull. Låt såsen sjuda under omrörning i ca 5 minuter.
2. Smaksätt med dill och lite nymalen svartpeppar.
3. Lägg ner de frysta quornbitarna i såsen, rör om och sjud sakta under lock i 4-5 minuter.
4. Smaka ev av med lite mer salt och lite citronjuice för den som vill ha rätten något syrligare.
5. Bjud med potatis och morötter, som bekvämt kokas tillsammans i en kastrull. Lättkokta sockerärtor eller liknande är gott till. Fullkornsris kan ersätta potatisen.

Inga kommentarer: