måndag 24 maj 2010

Lite tankar...

Läste ett inlägg igår, http://onestepbeyond.blogg.se/2010/may/90-talister-den-dummaste-generationen-ever.html som gjorde att jag började tänka på mitt ansvar för att försöka ändra på att 00-talisterna inte råkar ut för samma sak.
För jag skulle så gärna vilja vet var dessa ungdomars föräldrar är någonstans.
För man kan väl inte gör det lätt för sig och skylla allting på skolan? Eller?
För när ägget väl är befruktat så läggs det ett enormt ansvar på ens person, vare sig man vill eller inte. Man måste inse att att det är en persons framtid man har i sina händer. Och har man någon gnutta av ansvarskänsla eller åtminstone folkvett i kroppen så gör man sitt yttersta för att se till att ens avkomma får en så bra självkänsla som det bara är möjligt.
Jo, jag är grymt medveten om att jag sitter och skriver väldigt stora ord och att det är svårt att leva upp till men varför inte bara kasta bort alla krav och måsten som någon girig jävel har suttit på kammaren och knåpat ihop bara för att han fick för lite uppmärksamhet när han var liten.
Det behöver inte vara så svårt och det ska fan inte behöva vara så jävla svårt heller.
Om man skiter i att jobba ihjäl sig bara för att klä ungen i det senaste eller ha råd att åka utomlands eller att dekorera huset med det dyraste eller att kunna flascha med det senaste eller att ha råd med det finaste.
Sånt kan man hålla på med om man med gott samvete kan säga att man ägnar minst lika mycket tid och uppmärksamhet på sitt barn också. Ett barn är inte en accessoar som man skaffar för att det är det senaste modet till den nya kostymen. Det är inte en investering man gör för framtiden för att kunna tjäna ännu mer pengar.
Barn är framtiden och det är genom barnen som vi formar våran framtid. Lär vi dom små att det bästa som finns är att skita i alla andra och bara tjäna pengar för att kunna skita i andra som tjänar mindre pengar då får vi nog bara såna här dumma generationer.
Om vi lär våra små att yta är det som räknas för att kunna räknas som någon då får vi nog bara såna här dumma generationer.
Om vi lär våra små att hata andra av fel kön, hudfärg, klädstil, hårfärg, efternamn, brottsregister, adress, bakgrund, tro eller arbete då får vi nog bara såna här dumma generationer.
Om vi lär våra små att man kan försöka köpa kärlek för att stilla sitt eget dåliga samvete så får vi nog bara såna här dumma generationer.
Det enda man måste slösa tid och pengar på är att ge ens barn kärlek och förståelse.
Det är det enda måstet som borde finnas.

Personligen så hoppas jag innerligen att jag sitter på dom rätta verktygen för att kunna ge mitt barn en sån kärleksfull och trygg barndoms som bara är möjligt. Och det blev så mycket lättare när jag slängde bort dom där måstena och bordena som Samhället hade lastat i min ryggsäck.
Mitt barn vet att jag älskar henne mest i hela universum stjärnstopp för det har jag tid att tala om för henne varje dag.
Och det kommer jag fortfarande att tala om för henne när vi träffas på någon intergalaktisk krog i utkanten av den sjätte vintergatan någon gång när stjärnstoppstiden har tagit slut.

Inga kommentarer: