fredag 18 februari 2011

Dag 03

Mina föräldrar

Min mamma och pappa har varit gifta i nästan trettio år.
Mamma är kort och pappa är lång.
Mamma är vårdbiträde, ett yrke som inte finns längre, men arbetar som personlig assistent.
Pappa är lantbrukare/snickare/lärare.
Mamma är tjugotvå dagar äldre än pappa.
Dom var tjugofyra år när jag föddes.
Mamma har en syster och en bror medan pappa är syskonlös.

Mina föräldrar har ett starkt släktband till orten som jag är uppvuxen i men dom är inte kusiner. Jag är inte helt säker men jag har för mig att det inte finns några som helst förgreningar mellan dessa två släktträd. Innan jag och mina syskon kom vill säga.
Pappa raggade upp mamma med sin Amazon. Sen fick dom barn och bodde hos mina morföräldrar. Pappa byggde sig ett hus. Det blev för litet så vi fick byta med mina farföräldrar. Deras hus var större. Allt inom en radie av en kilometer.

Pappa gillar bilar. Han gillar att åka folkrace och kan kontrollera en bil.
Han gillar att se sädesslag växa, så som havre och råg och vete m.m.
Han är också ganska kär i sin nya dator och har till och med skaffat sig ett eget konto på Fejset.
När jag var liten var min pappa den starkaste människan i hela världen. Och många jämför hans händer med dasslock.
Det finns vissa likheter mellan pappa och karaktären Storsäcken i Per Anders Fogelströms romanserie Mina drömmars stad.

Mamma gillar att vara hemma. Helst skulle hon nog aldrig mer vilja arbeta en dag till. Vinna massa pengar och bli ekonomiskt oberoende. Men inte för den delen leva utsvävande.
Mamma använder Tysta protester när hon inte gillar någonting.
Mamma har plankat in på Roskildefestivalen i sin ungdom.

Mamma och pappa hade båda Black Sabbaths första lp-skiva i samlingarna. Annars var dom totalt olika.
Både gillar att dansa och var flitiga besökare på dom lokala logdanserna som var vanliga förr om åren.
Mamma gillar choklad och pappa gillar lakrits.

Inga kommentarer: